Como fer un bon comentari d'un Text históric


Pautes principals per a fer un comentari de text històric:

Com es va un comentari d'un text históric. Mira un esquema açí.

Açi teniu un model de les parts que te un comentari de text històric. Com vegeu és el mateix que us vaig entregar en clase. açí

I si voleu mes açí teniu un dossier molt complet.



Com fer un análisi d'un text históric:


Quines son les fonts històriques:



Parts principals d'un comentari de text històric:

COMENTARI DE TEXT HISTÒRIC

A) FASE PREVIA DE PREPARACIÓ
  • Lectura inicial i segona lectura detinguda del text.
  • Fer anotacions dels termes, pauraules principals i de les idees fonamentals que després utilitzaras per fer l'anàlisi.
  • Material complementari fonamental per fer be el exercici (apunts, llibre de text, etc)
B) COMENTARI I ANÁLISI DEL DOCUMENT
1. CLASIFICACIÓ.
A) Naturalesa temàtica del text (quin tipus de texto és?):
Per la seua FORMA pot ser:
  • Text jurídic: llei, tractat, constitució, ...
  • Text históric-literarimemóries o records de persones contemporanis al aconteixement de que es parla, la objectivitat dels quals ha de ser possada en crítica per si toma partir, articles de prensa, autobiografiescartesnovel.les, assaigs històrics, diaris, relats de viatges, etc.
  • Text històric-circunstancial o narratiuinforms econòmics i socials, resolucions o declaracions governamentals, instruccions o ordres oficials, proclames i manifestos políticsdiscursos parlamentaris, etc.
  • Texto historiogràficobres d'historiadors que jutgen amb posterioritat els fets històrics dels que parlen i obres d'historiadors actuals. 
Pel seu CONTINGUT pot ser:
  • Estadístic, económic, polític, social, cultural, de hemeroteca (premsa), filosófic, geográfic teológic, religios, etc.
Pel seu ORIGEN pot ser:
  • Font primaria: quan són documents de la época
  • Font secundària: com són els textos historiogràfics, que formen part d'obres d'historiadors actuals o no, i textos de premsa actual, o coetania als fets de que parlen.
B) Autor o autors: Es normal que apareguen citats en la part inferior del  text, per a ajudar a l'alumne a situar el text en el seu context històric. Si no ho posa, en de situar una Autoria mes general, que cal identificar a partir dels elements que diu el text. Por ser INDIVIDUAL, COLECTIU O ANÒNIM. Conegut l'autor, cal tractar una breu biografia per situar com la seua personalitat es manifesta en el texto. Per exemple la seua ideologia. 

C) Destinatari: Cal identificar per a qui esta destinat el text  i el missatge que diu (una persona, la colectividad, un grup concret, etc.)

D) Intencionalitat Quina és la importància de la finalitat o la intenció del texto, Cal distinguir entre  "LA FINALITAT QUE PERSEGUEIX",  y "la finalitat que logra". Este aspecte ajuda a valorar les CONSEQÜÈNCIES o REPERCUSIONS que porta eixe texte i per tant, ajuda a averiguar la SIGNIFICACIÓ HISTÒRICA  del document.

E) Circunstàncies històriques: Es la part del comentari, on demostrem que hem sabut identificar de que parla el texte i situar-ho en el seu context històric corresponent. 
Cal situar el texto en el temps i en el espai (On y Quan). Es a dir, fer una Datació cronológica, lloc i data de redacció aproximada
El moment històric: breu panoràmica sobre l'época en que el texto está escrit. Si el texto parla d'una época anterior, s'han de situar els dos moments histórics (el narrat en el texto i el de la época en que s'escriu el texto).

2. ANÁLISI.
       És una de las partes esencials de este procedimient. Cal identificar el CONTINGUT temátic o INTERN del texto: a través de la concreció del tema, de les idees principals i de les idees secondàries, aixi com la relació entre tots els components, es a dir, parts del text . Cal explicar, els nom dels personatjes, fets importants i circunstàncies, conceptes significatius, etc.
  • Definició i precisió dels termes, noms d'institucions o de personatges i paraules amb un significat especial o relevant que apareguen en el text i que es van senyalar en la fase de preparació o lectura inicial del texto.
  • Tema (el títul del texto es una bona pista per a coneixer el tema)
  • Idees principals (poden apareixer dos o tres com a màxim i solen coincidir amb les divisions en pàragrafs del text)
  • Idees secondàries a partir de les principals, detalls, informacions adicionals.
3. COMENTARI.
       En este apartat cal relacionar el texto amb la situació històrica a que fa referència. És el moment d'aplicar l'extensió dels nostres coneixements sobre el texto i el tema en este ordre:
  • límits cronológics
  • antecedents (causes i circunstàncies que originen el tema o aspecto presentat en el texto)
  • els fets històrics (continguts històrics del texto)
  • conseqüències del text (trascendencia del seu contingut, es a dir, tot  el el text pot desenvolupar o derivar del tetx)
  • valoració i crítica del text (l'alumne pot fer estimacions personals pero sempre  fonamentades i objectives, no valoracions subjetives o postures personals davant el tema o la posicio de l'autor o els fets. No som jutges)
4. CONCLUSIÓ
      Demostrar la nostra capacitat de síntesi, fent una última valoració general. 
  • síntesis final interpretativa en la que s'indique el sentit global del texto. 
  • evaluació personal cercant un pronunciament personal raonat, comentant l'interés del texto en quant a la seua aportació al coneixement del passat o del tema tractat. .
Font original: olmosdehistoria

Comentarios

Entradas populares