Setmana 30 03 2020 Vida a les Trinxeres

Bloc 3. Per què no es va parar esta guerra? Desenvolupament de la guerra, táctiques, mapes i tecnologies. 

Fa ara cent- i - sis años...


L'estiu de 1914 va asistir a l'inici de la major conflagració viscuda fins a eixe moment per la humanitat. Una guerra antiga i moderna al mateix temps, on generals forjats al seglo XIX van combatir amb armament propi del XX: tancs, llançallames, ametralladores, avions, submarins, gases químics o granades.

Mai fins eixe instant, tants homens havíen marxat al front. Mai, tan poquets, en proporció, havíen tornat a casa al seu final: 1 de cada 8 combatients va morir. En total, prop de 10 milions abraçaren definitivament la terra i van quedar al camps de batalla.
Basat en: cartasgranguerra

Mira aquest video:


Activitat:
A continuació  en la pagina Pagina 153 del llibre de text: Observa el mapa i el text  i respon a la cuestió: Per què abans de la Gran Guerrra cap altra guerra va ser considerada mundial?


Anem a coneixer com el va desenvolupar est conflicte, en el que van participar nombrosos païssos, va tindre diversos escenaris de combat i va ocasionar moltes pérdues de vides humanes, tant soldats com de la població civil que va patir este llarg conflicte. Comencem coneixent el seu desenvolupament militar:

Activitat:
Vegeu el següent video i contesteu a les preguntes que us proposa el video. Pareu el video tantes vegades com necessiteu:



Activitat:
B.3. Al nostre llibre de text:
Pagina 136-137.  Llig l'apartat "6.Evolució de la Guerra". Crea un esquema- taula on indiques les característiques de cada etapa de la guerra, i els païssos que formaven cada bandol en cada etapa:
- Guerra de movimients 1914
- Guerra de posicions 1914-1916
- Crisis de 1917
- Ofensiva 1918 i fin


Bloc 4. Com es sobreviu  una guerra moderna? Vida a les trinxeres i la retaguardia. Les Cartes. 

A) Cançons de guerra:

Comencem amb una cançó...encara que faça referència a la Guerra de Vietnam, ens situa davant la clau d'analisi d'este apartatWar, what is good for? d' Edwin Starr. I pot ser al reflexio global d'aquesta i de totes les guerres.
"La ira puede transformarse en alegría, y la cólera puede convertirse en placer. Pero una nación jamás puede ser reconstruida, y una vida no puede  volver a nacer después de una guerra".
Sun Tzu, El arte de la guerra.


N´hi ha records sobre este conflicte històric en cançons populars com esta:


  • Contesteu a estes preguntes: 
- Esteu d'acord amb el significat de la cançó What is good for? 
Penseu que és un tema d'actualitat?

- Coneixeu la cançó popular? Us animeu a cantarla? 
Per qué diem que parla la Primera Guerra Mundial?

- Qué sabeu vosaltres de esta guerra, de cóm va ser esta guerra, 
de com va ser vivir esta guerra? 

Llegiu este article sobre l'interés que desperta la Primera Guerra Mundial en la juventud actual açí.  Esteu d'acord?

B1 ) Una manera alternativa de conéixer i apropar-se a la IGM: els videojocs.




B2) Escenes de pel.lícula: la Primera Guerra Mundial al cinema

La Primera Guerra Mundial mitjançant el cinema. Des dels anys de la guerra, fer pel.lícules per a contar i denunciar este conflicte, va ser una via de reflexió global sobre ella. Mireu açí un llistat  de titols.

  • Observeu ara aquestos fragments de pel.lícules i analitzeu amb ulls crítics d'historiadors, que informació ens transmeten sobre la guerra, la vida a les trinxeres, la opinió dels soldats, etc..:

Escena de pel.lícula 1: sobreviure al front

Mireu açì també altre fragment de la pel.lícula. 

Escena de pel.lícula 2: critica i pacifisme

Escena de pel.lícula 3: a les trinxeres

Escena de pel.lícula 4: crítica per baix de l'humor

Critica bajo el humor: aqui información.

  • Propostes de possibles títols: relacioneu cada titol amb la escena que puga corresponder.

1. "Armes al Hombro, 1918"
2. Largo domingo de noviazgo
3. Senderos de Gloria
4. 1917.
  • Feu estes tasques:
Activitats:
                       - Averigua a quina pel.lícula corresponen cada fragment?
                       - Van tindre bones crítiques esa pel.lícula? Reflecta bé la IGM? Açí tens una pàgina de
                         critica de cine per a ajudarte.
                      - De quins aspectes de la guerra ens parla eixa pel.lícula?

C) Escenes de realitat: la Primera Guerra Mundial a través dels historiadors

Entra a l'enllaç, lllig la informació i comprova com era la vida en las trinxeres per a un soldat.

Vols conèixer com era un trinchera?, visiona este vídeo, pintxa en la imatge per a accedir:


Ara visiona esta presentació preparada per una alumna sobre les claus de la Vida a les trinxeres.


Activitat:
Com era la vida a les trinxeres? Raona la resposta i faca continguts treballats.

D) PROPOSTA PARA ANAR AL CINE ESTA SETMANA:  TREBALL OPCIONAL (DONA NOTA)


Mireu la pel.lícula i després investigueu sobre el episodi que conta a Internet. Feu una breve crítica de la pel.lícula i conteu-me a quin fet històric reial fa referència. Máxim 200 paraules.


Divendres 2 abril 2020

E) Cartes des de les trinxeres: (Projecte obligatori de la unitat)

CARTA DESDE EL FRENTE DE UN SOLDADO INGLÉS

5/2/18

Francia, por la noche.

Cariño mio,

Ahora, si no hay problemas, vas a saber todo acerca de lo que ocurre aquí. Sé que te llevarás una gran sorpresa cuando te llegue esta carta... ¡Si alguna autoridad la ve! (...)

Quizá te gustara saber como está el ánimo de los hombres aquí.  Bien la verdad es que (y como te dije antes, me fusilarán si alguien de importancia pilla esta misiva) todo el mundo está totalmente harto y a ninguno le queda nada de lo que se conoce como patriotismo. A nadie le importa un rábano si Alemania tiene Alsacia, Bélgica o Francia. Lo único que quiere todo el mundo es acabar con esto de una vez e irse a casa. Esta es honestamente la verdad, y cualquiera que haya estado en los últimos meses te dirá lo mismo.

De hecho, y esto no es una exageración, la mayor esperanza de la gran mayoría de los hombres es que los disturbios y las protestas en casa obliguen al gobierno a acabar como sea. Ahora ya sabes el estado real de la situación.

Yo también puedo añadir que he perdido prácticamente todo el patriotismo que me quedaba, solo me queda el pensar en todos los que estáis allí, todos a los que amo y que confían en mí para que contribuya al esfuerzo necesario para vuestra seguridad y libertad. Esto es lo único que mantiene y me da fuerzas para aguantarlo. En cuanto a la religión, que Dios me perdone, no es algo que ocupe ni uno entre un millón de todos los pensamientos que ocupan las mentes de los hombres aquí.

Dios te bendiga cariño y a todos los que amo y me aman, porque sin su amor y confianza, desfallecería y fracasaría. Pero no te preocupes corazón mio porque continuaré hasta el final, sea bueno o malo ( ...)

Laurie



Link con muchos recursos sobre la Primera Guerra Mundial aqui

Açí teniu un exemple de carta de un soldat feta per una alumna en format video.



Activitat: 

Hui, volem tornar a donar veu a aquells soldats que van estar a les trinxeres. El propósit d'aquest projecte es recrear alguna de les miles de cartes enviades des del front mitjançant redaccions o produccions audivisuals.

Anem a escriure una carta com si foren soldats a les trinxeres. 

Amb tota la informació que estem tractar, redacta un carta com si fores un soldat en el front de guerra. Tens que indicar tota la informació relevant sobre les teues dades personals (nom, procedència, pais, circunstancies de cóm has arribat alli, etc), el context historic en el que vius (fase de guerra, any i front o nom de la batalla on participes, motius u ordres dels teus superiors) i per ultim i més important, descriu la teua vida cotidiana, els teus pensametns, problemes i els coses que voldries contar a la teua familia.

Feu un primer esborrany i mandeu-lo a la Tarea de Aules. Dada entrega: dilluns 6 d'abril 2020.

Després, el dimarts, la professora os mandará les correccions i fareu la versió final. 
Manuscrita e imitant les cartes originals.

Comentarios

Entradas populares