Presentació Curs 2024-25 Per qué et va a interessar la Història contemporania?

 Hola xics i xiques!

Benvinguts a "Pensar la Història: Laboratori de Socials", el blog d'Història destinat a l'alumnat de 4t ESO de Geografia i Història de el curs 2024/25!


En aquest curs estudiarem l'etapa històrica més recent, l'Edat contemporània. És l'edat històrica en què vivim. La més actual, però també té la seva història i les seves arrels, que solen situar-se com fita simbòlica, l'inici de la Revolució francesa de 1789.

Imatge: "Fortalesa del secret, i lloc sense justícia, la Bastilla va ser la primera cita de la Revolució". Fte: blog.mienciclo.com


L'Edat contemporània és l'última i quarta etapa històrica en què solen dividir els historiadors la Història. És la més breu en durada de tota la Història de la Humanitat, tot just dos segles i mig, uns prop de 250 anys, en els quals s'han produït grans canvis, de vegades molt accelerats, que han establert les bases del món que avui coneixem i en el qual vivim. Dins d'aquesta etapa els historiadors distinguixen la Història Recent, es a dir, la història del temps actuals marcant el seu inici en 1945 com a punt d'inflexió cap al present.


1. 

ARRELS DEL PRESENT

Per això, una primera idea que podem llançar, és que "aquest passat contemporani" que estudiarem, no ens és aliè. Des de finals del s. XVIII, en que es situa el seu inici, fins a aquesta segona dècada del s. XXI, s'han establert les bases polítiques, socials i culturals que han modelat les societats actuals, i per tant l'estudi de la seva "Història" no ens és indiferent.


Com veurem al llarg del curs, moltes qüestions que es van iniciar en el passat estan de plena vigència, i en gran mesura ens afecten (defensa dels drets democràtics, millora de la medicina, lluita contra la desigualtat, millora de les condicions de vida, lluita contra l'esclavitud, etc.).

Imatge: Manifestants jubilats reclamant pensions més justes a Madrid (2018). Fte: Reuters / S. Pérez. Públic.


2

SOBRE TECNOLOGIA, PROGRÉS I REALITAT 

En el nostre dia a dia, pensem que som testimonis d'un segle de grans canvis, el s. XXI, de l'últim, el més nou, i que tot l'anterior és antiquat. La idea de la confiança cega en el progress i avanç tecnològic no es d'ara, és un tret contemporàni, el tecnologisme. És ara la mirada d'el nou mil·lenni en què vivim i de la confiança en el progrés infinitiu de la Tecnologia, com Internet.

Imatge: Côté el 1899 es va anticipar a Skype, va predir amb aquest dibuix que al segle XXI realitzaríem videotrucades. I no estava equivocat, veritat ?. Fte: Ad absurdum


 Però si ens mirem amb lupa, com a societat, no som tan innovadors, ni tenim el futur ben assegurat. Alguns dels nostres avanços més quotidians, com Internet, el van vaticinar pensadors de Ciència Ficció al s. XIX. Però alguns usos que donem a aquesta tecnologia, sovint són bastant "tradicionals" -les xarxes socials en el passat es desenvolupaven en les places dels pobles, etc .. i també han existit les "fake nenes" "mentida news", veurem algunes-, i a més, no tothom té accés a aquesta tecnologia.

Mapa: Mapa sobre bretxa digital al món a 2018. Tothom està connectat ?. Fte: Statista.

El present no es la era de la Alta Tecnologia, al menys no per a tots, i suposa el primer element de separació i segregació del món. Tot el planeta no està connectat, de fet, més de la meitat de la planeta "viu" desconnectada, ni tots viuen o tenen les mateixes condicions i oportunitats que les societats occidentals dels països rics d'Europa, Asia o Amèrica. Podríem dir inclòs que una part del món no està connectada perquè l'altra part no el deixa. 


Altres prediccions per al segle que vivim, com el final de la fam mundial o els vehicles volants encara no ha arribat .... i en tots dos casos no per falta de tecnologia o de recursos. Tot és més complicat.

Imatge:  Els "cotxes voladors" d'Albert Robida situaven que al segle XXI, en les grans ciutats, el trànsit seria aeri, però per ara no ha arribat. No obstant això, en les nostres ciutats encara hi ha moltes classes de vehicles que van per terra. 

Si mireu a sota, aquest no és un carro de motor. El porten nens que recol·lecten per necessitat cartons per reciclar en grans urbs contemporànies com la ciutat de Buenos Aires, en ple 2018. 

Imatge: Queda molt per fer abans que els cotxes volin, veritat? Ftes: Ad absurdum i Rosario Alerta, Bloc Asolapo.


3.

OBRIR LA MENT, HISTORIA SENSE EXCLUSIONS

⚫ Això ens porta a una altra qüestió, parlem clar, la història que treballarem en aquest curs, és principalment la història europea i occidental, fent especial atenció a la història d'Espanya i de l'actual Comunitat Valenciana. Però, ésta, no és la història universal, encara que el eurocentrisme ens faça pensar que som el focus de tot. La realitat és que existeixen altres visions i vivències del mon des d'altres geografies i els seus aconteixements. Per tant deurien intentar fer una Història global integradora. 

Però a més n'hi ha moltes tipus d'Història. Si parlem de guerres i governants (Història militar i política), parlem de problemes socials (Història social), de costums i trets culturals (Història cultural), de la vida quotidiana, de la tecnologia, etc.. Normalment la gent tan sols entén la Història com a la primera d'elles, però la realitat es que la Historia es Polièdrica com un caleidoscopi.

Imatge: La Història cal entendre-la com un caleidoscopi compleix i que està interconectat.

⚫ A més sobre Història, no hi ha un únic punt de vista. No hi ha un únic relat possible. Hi ha molts punts de vista i sovint protagonistes silenciats de la "Història amb majúscules": grups oprimits, el paper de la dona en la societat, els pobles colonitzats, etc ... Al llarg de el curs, escoltarem aquestes "Altres Històries" a través de testimonis dels seus protagonistes.

Imatge: Protesta de la tribu Kayapó, poble indígena de l'Amazònia, per l'expulsió de les seves terres a Belo Muntanya, Paraná, ordenada pel govern del Brasil per a la construcció d'un presa al desembre de 2012.


4. 

HISTÒRIA, RELAT O CIÈNCIA 

Encara que ens parega una pregunta simple, Qué és la història? Es una pregunta clau que tota persona deuria fer-se alguna volta.  

La qüestió és que hi ha una Història com a ciencia social preocupada per analitzar la realitat i el passat amb un mètode crític per a desenvolupar i reconstruir amb veracitat i cercant la objectivitat. La història com ciència del passat i el present, es una disciplina jove nascuda com la resta de ciències al segle XiX però amb esperit crític i explicatiu des de fa menys a meitat del segle XX.

Però també hi ha altres històries en minúscula que no són esta disciplina acadèmica i no són lo mateix. Així, estes Històries són el usos públics, populars de la història fora de l'estudi que es fa del Passat. Estem històries generen relats per a justificar i reconstruir memòria del passat o difondre formes de pensar u opinions basades en subjectivitat. Així estés altres històries volen crear opinió. Tenim per tant altres històries populars de relats sobre el passat i el present, nascudes de interessos per justificar el manteniment del poder, el privilegi, mantindre la desigualtat o la exclusivitat. Esta altra història és més antiga i ja va aparèixer la Història con relat a la Antigüetat.

5.

UTILITAT DE LA HISTÒRIA 

📆 Tasca per a clase🏫. Dilluns

📋📑📝Anem a conèixer en esta Tasca  com penseu que és FUNCIÓ DE LA HISTÒRIA, QUÉ ENS APORTA I COM ES VEU LA HISTÒRIA A KES AULES SEGONA ELS JOVENS. Anem a utilitzar per a descobrir-ho, unes fonts textuals primàries: textos de historiadors sobre la funcionalitat de la història.

-1er. Lectura global del text: captar temàtica i sentit global.

-2na. Distinguir idees clau o principals, i els detalls o exemples, idees secundàries i aprofundir es comprensió text. (Subrayado comprensiu amb colors i marques o anotacions).

-3a. Tras reflexionar i analitzar, concretarem o sintetitzarem la informació obtenguda, exposada de forma crítica.

-4ta. Amb les conclusions que traurem afegirem raons i arguments sobre la Utilitat de la Història que apuntarem al quadern.

➡️Fem dos primers exemples entre tots amb un fragment de Marc Bloch i Sergei Gruzinski. Després per equips treballareu els textos de la FICHA.

Ja ho plantejaven historiadors al segle XXI con Marc Bloch, que va decidir plantejar en la seua póstuma e inconclusa Apologie pour l’histoire ou métier d’historien (1949) el problema de la utilitat de esta disciplina al poquet d'iniciar-se la Segona Guerra Mundial:

"«Papá, explícame para qué sirve la historia». Estudiar el presente resultaba fundamental para comprender el pasado. Para decirlo con sus propias palabras: «La historia se caracterizaba por su capacidad de establecer relaciones explicativas entre fenómenos diversos. El «buen» historiador no era un anticuario sino un social comprometido. La incomprensión del presente nace fatalmente de la ignorancia del pasado. Pero no es, quizás, menos vano esforzarse por comprender el pasado si no se sabe nada del presente»". 

Serge Gruzinski, al seu llibre ¿Para qué sirve la historia? (2024), es plantea discutir sobre un problema vigent en l'estudi de la Història:

"Qué historia debemos enseñar en el actual contexto de creciente globalización, ya que no sirve la historia de un único relato eurocentrico o nacional. La historia es una disciplina muy viva, la enseñanza de la historia en un tiempo global, exige tener en cuenta muchos puntos de vista y analizar la interconexiones, lo «local» y lo «global» están ligado".

Per a què sirve estudiar historia? Vídeo Curiosament 

Entrevista a Mary Beard

-5na. Fem conclusions comuns

Tras este treball de recerca tenim més idees i reflexions interessants, però cal ara recopilar  i concretar, Per què és important estudiar Història contemporània? Apuntem al quadern

A. Perquè en ella s'han definit molts dels elements de la societat actual: sistemes polítics, drets humans, educació com a dret, millora sanitària, desenvolupament de la ciència i la indústria, lluita obrera i estat de l'bénestar en alguns països, progrés d'emancipació les dones, etc ... 

B. Però també mostra les seves ombres: desigualtats socials, desequilibris entre països, entre pobres i rics, enfrontaments i conflictes armats, guerres mundials amb gran poder devastador, xenofòbia, racisme i masclisme, esclavitud i falta de respecte als drets humans ....

C. I el futur... Qui va a escriure-ho?

Imatge: Milers d'escolars es manifesten davant de Parlament europeu contra el canvi climàtic. "Fridays for future" (Gener al 2019) Fte: El País.

D. Afegeix les vostres raons....

COM TREBALLEN EN HISTÒRIA ?

El passat mai pot tornar, i per això el àmbit d'estudi de la història és molt complex d'aproximar i coneixer.

 Per a poder reconstruir els fets passats tractem de buscar, analitzar i verificar diferents font d'informació per a poder arreplegar dades verificades i partir de les quals reconstruir una explicació històrica del passat.

En aquest video podeu repasar el proces de treball de la Historia com a disciplina que vam treballar a classe: 1. Hipótesis. 2.Recerca de dades  i treball critic de fonts històriques 3. Explicació històrica. 4. reconstrucció historica del tema estudiant. 5. Sintesi i conclusions.

Video de Historiker: ¿Por qué la Historia es una ciencia?  Ver opcionalment fins al minut 6:46 com a repas.

Per això una tasca fonamental dels historiadors en totes les seues modalitats, és el estudi crític i analític de les fonts d'informació. A vegades això comporta tindre procediments tan especialitzats que donen lloc a diverses disciplines històriques (arqueologia, historiadors de l'art, historiadors medievalistes, etc).



CONCLUSIONS

Les arrels de molts dels trets que ens caracteritzen i dels problemes que vivim en l'actualitat tenen el seu origen en el passat. Són qüestions que portem segles intentant solucionar. Per això, en aquest viatge que us propose, coneixent el passat més recent, ens ajudarà a conèixer-nos millor a nosaltres mateixos com a societat, i podrem començar a ser agents històrics conscients: cadascú ens construïm el nostre propi punt de vista de la realitat 

Esteu preparats ?.

Entra a Línia del Temps

Joc de cartes 

Professora: Sara Pernas García

Setembre 2024

ACCES A LA GUIA DOCENT  


TASCA PRESENTACIÓ:

Activitat inicial: Ficha 1. 

📨 DATA ENVIAMENT: Divendres 20 sept. 📆

📆 DATA ENTREGA: Dilluns 23 sept. 

Construcció d’un eix cronològic provisional i contesta a aquestes preguntes al teu quadern

🎒- Que dades i aconteixement marquen l'inici de l'Edat contemporánea?

🎒- Construix una linea del tempos molt simple on reflectes els segles que la formen i senyala alguns aconteixements que conegues amb aquest joc.

🎴🃏Fem un joc

🏠- Continua fent les activitats de la línia del temps.

Solucionari del joc.

Font: @materialescienciassociales

Vegeu ací la resolució de la activitat a esta doble llinia del temps.


Activitat inicial 2. Llig esta presentació sobre la Edat contemporánea i redacta un breu text.

📨 DATA ENVIAMENT: Dimarts 17 sept. 📆 DATA ENTREGA: Dimarts 24 sept. 

✅- Finalment, redacta una reflexió personal de 150 paraules com a molt sobre Per qué t'interessa la història contemporània i per què pot ser útil el seu estudi?

- Segons el texte, qué característiques te el mon contemporáni front a altres més antics? Cita alguns exemples.


Activitat inicial 3: Ficha 1. Anem a extraure informacio de fonts històriques com els textos, sobre la Utilitat de la història.

📨 DATA ENVIAMENT: Dilluns 23 septcom tasca de classe. 

📆 DATA ENTREGA: Dimarts 24 sept. (Terminar completar llistat Per a qué serveix la història amb info dels textos)


I si us heu quedat amb ganes de més, aquí us deixe un vídeo molt animat amb un breu resum de tots els esdeveniments que tractarem en el curs, "la Història contemporània en 6 minuts", realitzat amb molt d'encert i humor per "La Cuna de Halicarnaso".

Entradas populares