Benvinguts/es a la primera etapa del nostre viatge per la Història!
La nostra màquina del temps ens va a permitir viatjar al passat per a regresar al futur.
Per a facilitar este increíble viatge al llarg del curs Pensar la Història: Història contemporània, l'hem dividit en diversos blocs o etapes, i dins de cada un d'ells inclouran diferents Situacions d'aprenentatge (SdA) vinculades. Al llarg de cada trimestre us proposarem un Repte global.
📆 OCTUBRE-NOVEMBRE
1- SdA.H1. Es fàcil viure amb els ulls tancats? Sense privilegis no hauria misèria.
2- SdA. H2. Atrever-se a canviar el món? Es Possible? Qui lluitava, contra què i per què?
📔📑 Desenvoluparen un portafoli de treball de cada alumne/a i realitzarem tasques avaluables al voltant de cada bloc=
[Consulta la fulla de Criteris d'Avaluació i Calificació que vam entregar a classe i posalo en les primeres pàgines del teua carpeta].
[Consulta les Rúbriques vinculades a cada Tasca avaluable del Bloc 1 al blog]
[Fes una portada del Bloc 1 amb esta informació base: Titol del Bloc en gran, Índex amb noms de les dos primeres situacions d'aprenentatge, Imatge d'un quadre vinculat a l'època i la seua informació, Nom alumne/a, Curs, Professora]
[Situant els
problemes globals del bloc 1.
Cal que pensem unes idees clau per a orientar l'estudi d'aquest bloc 1. Per a aconseguir conèixer-los, anem a Fer dos activitats inicials a classe i en casa, repasa els textos de esta entrada i fes un Esquema global].
Activitat 1. Pensant qué és ser contemporani:
💭 De la contemporaneïtat o sobre qué significa contemporani.
Llig el text, subratlla idees principals (ajuda't amb la negreta) i construeix un Esquema amb les característiques principals de Món contemporani.
🔺La ACTITUD CONTEMPORÀNIA, com ja van identificar els coetanis a finals del s.XVIII és nova pel gust pel canvi, la crítica de la realitat i la reivindicació front a la injusticia. Esta nova mentalitat contemporània es va iniciar des de finals del segle XVIII. Els coetanis la van percibir com “el naixement del món nou”, d’un “altra història”, com una “nova Història”, un “Temps nou” front a la Tradició. Les noves corrents de pensament van anar construint un CONCEPTE de Nou Régimen front a l’Ancient Règim.
🔻Inclòs van voler canviar la realitat, i per fer-ho van fer REVOLUCIONS i no una revolta. Van crear un eslògan al voltant del concepte de Llibertat, d'ahi el terme LIBERALISME o Revolució Liberal. Este famós quadre ⬇️ ens mostra una de les grans contradiccions del període revolucionari.
En NOM DE LA LLIBERTAT es van defensar interessos molt diferents per part del diversos grups que conformaven el Poble. Des de l’inici, Llibertat no va tindre un sol significat sinó diversos, algunes més excloents que altres. Més de 200 anys per a intentar arribar a un concepte inclusiu de Llibertat.
“La llibertat no deuria ser un privilegi d’uns quants, deuria ser el dret compartit entre tots.”
L'obra "
La llibertat guiant al poble", de Eugène Delacroix. El llenç
simbolitza la Revolució de 1830, escena en la que el poble parisí es va alçar en armes contra el rei Carles X de França.
I ARA UNA CANÇÓ D'UN MUSICAL per a mostrar la Revolució pintada al quadre:
Racor històric: Esta escena ocurreix a França però no pertany a l'època de la Revolució francesa que tots coneixem, la de 1789, sino es un poc més moderna, pero marca les reivindicaciones que es mantenien en les societats europees com la francesa des de 1789 i encara en segle XIX no havien aconseguit els drets. (1815-1832).
🔺A més, un aspecte que ajuda a descriure l'esperit contemporani, és el RETORN A LA VIDA CIUTADANA, el retorn a societat política, a la participació política. Va ser en esta época quan es va establir l'idea que l'ésser humà vivia en societat amb altres i que per a conviure amb els altres calia fixar unes normes comunes. Viure com a ciutadà comportava gaudir d'uns drets, naturals, però també assolir unes responsabilitats. Obrir l'accés a la ciudadania plena, als drets per a la majoria, o tancar-ho va ser i segueix sent la gran controvèrsia mundial.
🔺“Trencaren”amb la idea medieval i moderna del SÚBDITS, que implicava la manca de qualsevol dret personal i la submissió al poder personal arbitrai dels reis, amb la obligació de obeïr sense discussió. La "gràcia del poder reial" podia regalar privilegis a alguns, però a la resta imposava tan sols obligacions. El món d’abans no era un món dels drets sinó d'obligacions.
🔻Però, la societat contemporània no va superar el PROBLEMA DE LA DESIGUALTAT, ni econòmica ni politica. No tots volien acabar amb ella. Van crear una nova societat amb altres bases per a establir les desigualtats. Els diners i no el naixement van marcar ara eixa jerarquia. Noves elits van arribar al poder, els burgesos.
🔻Per aixó, podem dir que la
ACTITUD REBEL, contemporania NO ERA UNITÀRIA.
- Per a uns era una actitud de lluita per trencar injustícies. Encara que per a altres, era tan sols o una pose per a posar en dubte les formes tradicionals o un mitjà per aconseguir el poder i no qüestionaven la jerarquia, ni la desigualtat.
- Quan la revolució és va extendre i va filtrar-se a totes les capes socials i reivindicacions (treballadors humils, dones, minories, esclaus), este sector "CONSERVADOR" va rebutjar la revolució, la va descalificar com "RADICAL", i va demanar una revolució parcial o limitada. "La revolució hauria de parar".
🔺🔻Però, l’Edat contemporània és un període històric amb grans CONTRADICCIONS internes i que integra una gran diversitat interna, en un temps històric dilatat al llarg de més de 200 anys. Per un costat, grans canvis per a la Humanitat, -no tots positius, ni per a fer progresar a tots-; però per l’altra, perduracions de trets del món modern. En definitiva, llums i ombres que han portat a la no resolució de grans problemes socials.
Activitat 2. Tema de debat global, ARA I ABANS:
💭 Quins drets tenim? Quins drets volem? Tindre drets implica responsabilitats?
D’on ixen els drets? Ens falten drets? Us imagineu una vida sense drets? Qui va inventar els drets?
Respon:
Enumerem drets que garanteixen les lleis analitzades. Fem una tabla comparativa.
D’on ixen els drets? Tots tenim els mateixos drets?
Ens falten drets? Imagines una vida sense drets?
Activitat introductòria: Si no haguera privilegis hauria misèries?
⚫ Video: Com de privilegiat ets?
Tras vore el vídeo, cerca al diccionari el terme "privilegi" i "privilegiat".
Anàlisi:
- Existeixen els privilegiats encara al segle XXI? - En que es basen?
- Es fàcil per a un privilegiat adonar-se que té una vida privilegiada front a la resta
- Privilegi es el mateix que dret?
⚫ Quan naix este món dels privilegis?
Des des del segle XVIII, una corrent crítica i els nombrosos canvis econòmics, va fer adonar-se i ser conscients a la població comú que estava injustament tractada i que no tenia drets reconeguts tan sols obligacions molt fortes i discriminatòries.
Texte privilegi:
Tracta ara d'analitzar este texte históric i respondre a les següents preguntes al teu quadern:
«Privilegio significa una distinción útil y honrosa de la que gozan ciertos miembros de la sociedad y de la que los demás carecen. Hay varias clases de ellos:
1. Los que pueden llamarse inherentes a la persona en razón de los derechos de su nacimiento.
2. Los que se cedieron mediante las cartas del príncipe […]
Es muy justo que la nobleza, cuyo deber es servir al Estado en los ejércitos o al menos ofrecer personas para cumplir esa obligación, y que magistrados dignos de consideración por la amplitud e importancia de sus funciones, gocen de distinciones honrosas en recompensa por el servicio que prestan […]»
Jaucourt, Enciclopedia razonada, voz «Privilegio», 1751-1772
Jaucourt deia que el privilegi es “una distinció”. En qué creus que podría distinguir-se un privilegiat de la resta de la població?
Segons el texte, quines persones es veurien beneficiades pels privilegis?
:
CONCLUSIONS
OBJECTIU PUNT DE PARTIDA: Comprendre quin és va ser el Problema social que es planteja des del segle XVIII i encara es.
Al segle XVIII part del poble comú, prendrà consciència de la manca de drets que tenien la majoria de les persones, mentres una minoria gaudia de moltes prerrogatives i facilitats.
"Adonar-se de les injustícies i en lloc de sotmetre i aguantar, criticar eixa realitat com primer pas per a intentar reivindicar drets".
Des des del segle XVIII, una corrent crítica i els nombrosos canvis socioeconòmics, va fer adonar-se i ser conscients a la població comú que estava injustament tractada i que no tenia drets reconeguts tan sols obligacions molt fortes i discriminatòries. A més van viure des del principi les controvèrsies per a crear una societat més o menys restrictiva amb la concessió de drets.
.
.
Comentarios
Publicar un comentario