SdA H3. Capital, Imperi i Nació
El món a la deriva: Capitalisme, Imperialisme i Estats-nació.
Comencem el tercer bloc del curs, Bloc 3. Capital, Imperi i Nació, L’ENRIQUIMENT D’EUROPA: guanyadors i perdedors al món.
1️⃣ Qué volem tractar?
➡️ En ell volen reflexionar sobre les bases reials de l'expansió i predomini econòmic contemporàni europeu al s.XIX-XX, i a costa de què i quins es va desenvolupar este primer model capitalista del món.
➡️ Descobrirem els canvis socials brutals que es van viure en eixos temps, amb l'eclosió de la societat de classes, i abans d'això, de les societats esclavistes contemporànies, amb l'explotació econòmica del treball assalariat o de treball esclavista, corresponentment, amb el naixement del proletariat, o de l'esclavitzacio sistemàtica de pobles, com categories socials ambdues de grups desposseïts, front a una minoria propietària i acumuladors, la burgesia i clases propietàries, o una minoria colonial imperialista.
➡️ Repassarem l'estructurament del nou model econòmic i productiu, vinculat al fenomen de Revolució Industrial a Europa, i a l'Imperialisme a la resta. Te una primera fase formativa coneguda com Preindustrial (1600-1760) caracteritzada pel naixement del Capitalisme mercantil. En les seus dos fases més conegudes, amb els noms de la I i la II Revolució Industrial (1760-1850) (1870-1914). Es a dir, com es va produir i desenvolupar l' Industrialització d'Europa i l'estructura socioeconòmica del capitalisme industrial entre 1780-1914 amb una primera globalització mundial.
Anem a conèixer la formació de la societat del capital: model sociopolític liberal. La cara B del “progres”. Tractarem també les resistències, que van existir des del principi, revoltes esclavistes, l'abolicionisme, les protestes socials i el moviment obrer.
2️⃣ Com treballarem?
Parada 1: Capital
Parada 2: Imperi
Parada 3: Estat nació
El temps de viatge serà llarg, des de ca. 1780 fins 1914, es a dir, dos segles i mig. Però per a conèixer els arrels i orígens d'aquesta Revolució Econòmica tindrem que anar inclòs a segles anteriors, s.XVII-XVIII. Per tant, la comparació d'aspectes a través d'èpoques (anàlisi diacronic) serà una de les eines importants a posar en pràctica. L'altra, l'ús d'una diversitat diferent de fonts històriques (també visuals i materials).
📝 En cada etapa, l'alumnat farà un Inform històric responent a preguntes clau obertes.
📓 Accedeix a Quadern digital de suport (consultiu)
⚫ Per què l'anomenen Revolució?

A mitjans del s.XX l'escola economicista va implantar la hipòtesis de les revolucions industrials, i va situar com el element fonamental els canvis tecnològics, sobre tot amb la mecanització de la producció. Així van establir finals del s.XVIII com la data de començament, des de ca. 1760.
Entra i descobreix les incògnites inicials sobre Revolució Industrial.
3️⃣ PARADA 0: PRESENT
⚫ Com estudiar la història d'un model econòmic? Que defineix un sistema econòmic? I al nostre? Com s'anomena?
Un carrer d'alguna ciutat del mon, febrer 2025.
Analitzem esta imatge i fes una pluja d'idees al 📑 quadern sobre els elements del actual sistema econòmic que identifiques. Respon després a estén qüestions amb els teus coneixements previs. Quin és el actual sistema econòmic? Qué saps com funciona l'economia mundial?
Vegem un texte al voltant del concepte "Revolució Industrial":
"Analicemos el concepto de revolución industrial desde sus orígenes, a finales del siglo XIX, hasta la actual efervescencia alrededor de una supuesta Cuarta Revolución Industrial. A pesar de ser una idea fuertemente fijada en el imaginario cultural occidental y también en el terreno académico, numerosos estudios historiográficos, económicos y sociológicos llevados a cabo en las últimas décadas lo han cuestionado profundamente".
"Historiadores económicos tan reputados como Patrick O’Brien o Jan de Vries califican directamente la revolución industrial como una «denominación errónea», un «mito», o una más de una larga lista de «revoluciones espurias» (O’Brien y Quinault 1992; de Vries 2009). Los motivos fundamentales de esta crisis, son una larga serie de hallazgos recientes en los muchos y minuciosos estudios históricos llevados a cabo en las últimas décadas que cuestionan la visión tradicional de este periodo, de las que han sido, supuestamente, sus características principales e, incluso, del alcance de sus implicaciones sociales.
En primer lugar, algunas de las transformaciones que a menudo se asocian a la Revolución Industrial son, de hecho, anteriores a ella".
"Este tipo de mitos históricos operan siempre construyendo un fuerte contraste, en realidad ficticio, entre el pasado"
La mitología revolucionaria acostumbra, sin embargo, a identificar innovaciones singulares (como causa simple) que producen grandes efectos generalizados o universales (como consecuencia compleja).
Otro aspecto discutido de la Revolución Industrial es su acotación temporal"
https://oikonomics.uoc.edu/divulgacio/oikonomics/es/numero12/dossier/eaibar.html
⚫ Com serà el futur? En quina Era Industrial O econòmica estem? Quins són els reptes actuals?
Però abans de començar a analitzar els arrels històrics del model economic actual en detall, es importat, situar quins son els problemes i reptes actuals i plantejar com serà el futur.
Anem a vore dos videos que ens parlen de dos moments distints de l'actualitat: la visió abans de la Pandemia de 2020 i la visió actual en 2025.
La 4 Revolució industrial? Antes de la Pandemia (2016)
La Cumbre de Davos de 2025 (El futur que s'aveïna)
L'objectiu que us proposem es reflectar en dos columnes (4 Rev. Industrial, Davos 2025) les idees principals, per un costat, els problemes que identifiquen, i per altre, les solucions i quina visió traslladen sobre el futur cadascun dels videos.
⚫ Quan va començar el sistema socioeconòmic que coneixem?
La qüestió de la cronologia o de la història sobre l'origen del sistema econòmic actual és un assumpte controvertit. Hi ha varies escoles o propostes, depenent de la importància que li donen a un aspecte o altre.
Es sol acceptar tradicionalment, la data de finals del s.XVIII con moment d'eclosió d'un nou sistema econòmic, un canvi de no retorn. Però per a altres, ésta es una visió molt reduccionista i plantejen que el canvis van ser anteriors i més progressius, i ja desde s.XVII, i tot el s.XVIII, l'economia capitalista ja estava transformant el sistema socioeconòmic tradicional. Les noves dades de l'investigació plantejen que a algunes societats europees, a nivel economic, ja estaven trencant molt amb el sistemes tradicionals de l'Antic Règim.
⚫ Com hem arribat açi?
Ésta es la gran questió del bloc.
La visió tradicional és d'un procés de avanços imparables que van començar des de 1780 a Anglaterra, gràcies al desenvolupament de la tecnologia.
A mitjans del s.XX l'escola economicista va implantar la hipòtesis de les revolucions industrials, i va situar com el element fonamental els canvis tecnològics, sobre tot amb la mecanització de la producció. Així van establir finals del s.XVIII com la data de començament, des de ca. 1760.
Per a altres escoles, l'escola social, el començament dels canvis del sistema econòmic va ser més progressiu i es va centrar en transformar l'economia en ambits vinculats a aspectes organitzatius i amb el canvi en les relaciones laborals, amb la aparició del treball assalariat i amb canvis en l'organització de la producció mundial, Europa-colonies, amb l'auge del pensament capitalista, amb el mercantilisme, i la irrupció de l'expoli de matèries primes d'altres continents per a abastir a les manufactures europees. Per tant, els canvis els porten més lluny i els situen en torn al s.XVII, amb l'auge del comercial colonial, amb l'inici del èxode rural i el desenvolupament de les manufactures. Seria un capitalisme no industrial, però que marca les bases del sistema, la cerca del benefici per damunt de tot.
⚫ Quines impromptes hi ha del passat més antic del nostre model econòmic actual?
A les nostres ciutats podem reconeixer impromptes de les diferents fases d'evolució del nostre sistema económic contemporani. Podriem dir que si ens fixem bé, descobrirem exemples, petites impromtes que ens parlen de com va ser cadascuna de les fases de la Revolució Industrial. Tan sols falta entrenar els nostres ulls.
En esta activitat, hem partit d'analitzar impromptes de la etapa més antiga, elements que van naixer amb la Primera Revolució Industrial i que encara ens acompanyen en el nostre dia a dia. Es tracta a vegades de evidencies de Tecnologies, Sistemes de producció, però també ens parla de les relaciones de producció i laborals que es van implantar, entre les quals l'explotació de la mà d'obra va ser un element constant, junt a la acumulació, concentració i acaprament de riquesa. Anem a descobrir-les.
➡️Una ximenella fora de lloc
Chimenea de la Bola de Oro, Alicante. Alicantevivo.
= MODEL ORGANITZACIO DEL TREBALL Concentració de la producció . MODEL TECNOLÒGIC Maquinisme.
MODEL DE INEQUIDAD_Esclavisme, treball forçat_
➡️Una troballa increïble:
El barrio de Lidcombe está en las afueras del área metropolitana de Sydney, a unos 18 km de su centro financiero. Allí la policía de Nueva Gales del Sur guardaba en un almacén los archivos antiguos de su comisaría central. Las tormentas de finales de abril de 1990 provocaron inundaciones importantes en la capital además de grandes daños en edificios e infraestructuras. El almacén policial de Lidcombe fue vaciado para salvaguardar los archivos de los estragos del agua. Y entre esos archivos hallaron 130.000 joyas en forma de negativos sobre placas de cristal con las fotografías de las fichas policiales de los delincuentes que habían pasado por las comisarías de Sydney desde 1914 hasta mediados de los años 60. La fotografia:
Ronald Frederick Schmidt. 13 de junio de 1921. Detalles del delito desconocidos. Comisaria central de Sydney.
=MODEL DE CONTROL SOCIAL Segregació econòmica i social. MODEL PUNITIU_______
=MODEL DE RELACIONS LABORALS__Proletarització____
MODEL D'OPORTUNITATS PER EDATS__Treball Infantil___
4️⃣ PARADA 0: QUÈ ES UNA REVOLUCIO INDUSTRIAL? QUIN ES L'OBJECTE D'ESTUDI, MÀQUINES O PERSONES?
⚫ Ara anem a comparar les dues visions que es solen utilitzar per a estudiar la Revolució Industrial, una la habitual i os portem un altra alternativa. Treball amb textos historiogràfics per equips.
⚫ Anem a posar en práctica esta perspectiva alternativa per a investigar sobre els origens de la Revolució Industrial i el model economic capitalista amb un exemple pràctic.
Una investigació col.lectiva com a reflexió de partida: Lethe
Anem ara a aprofundir en la investigació sobre el treball infantil: Fonts
5️⃣ PARADA 1: CAPITAL
La primera parada s'anomena CAPITAL, el repte és descobrir tot el que hi ha darrere d'aquesta paraula vinculada amb les monedes, els diners. Com va nàixer el nostre actual model econòmic. Tenim que viatjar fins a mitjans o finals del s. XVIII com a poc. O encara més lluny.
➡️ Preguntes inicials, Àmbits de Revolució, concepte.
➡️ Una mirada sobre com seria viure a la RI
Una biografia sonora: Exemple de biografia histórica ficticia
The March of the Mill Children was a march led by Mother Jones in 1903. Over 10,000 children marched out of their jobs to protest the pay and the amount of work they had to do each day.
"I'm not a humanitarian, I'm a hell-raiser."
-Mother Jones
Analitzarem tot el procés econòmic de l'industrialitzacio capitalista a partir d'un fil conductor troncal, vinculats a l'evolució de lles relacions de treball, desde l'infantesa fins als adults.
➡️ I si la Revolució Industrial no fóra com ens solen contar? Quins van ser els vertaders orígens?
Entra y consulta con va ser els origens de la Revolució Industrial.
➡️ Les fases de la revolució: trets i l'evolució.
Entra en presentació d'esquemes.
🔷Els arrels (1600-1780): La construcció del Capitalisme contemporani i Industrialitzacio no mecánica. Capitalisme de guerra i esclavitud. Mercantilisme. El malanomenat "miracle anglès".
0) Les malanomenades revolucions silencioses: Agrària, Demogràfica, etc
1) Revolució Industriosa: "Ya en el siglo XVII los ingleses dedicados a la agricultura dejaron de ser la mayoría en favor de otras ocupaciones, como fabricar cosas o en los servicios. Antes de aquella revolución de las máquinas, ya se había producido un cambio revolucionario en la fuerza de trabajo".
“Hemos descubierto un cambio hacia el empleo en la fabricación de bienes que sugiere que ya se estaba industrializando más de un siglo antes de la Revolución Industrial”.
La investigación actual muestra que ya en siglo XVII la fuerza laboral desempeñando labores agrícolas experimentó una fuerte caída en Inglaterra, al tiempo que aumentaba el número de personas que fabricaban bienes: desde artesanos locales tradicionales, como herreros, zapateros y carreteros, hasta la explosión de redes de tejedores locales que producían telas para la venta al por mayor. " Es la Revolución Industriosa.
2) Treball infantil i femeni:
El trabajo femenino fue central durante las primeras fases de la revolución. No volvió a esos niveles de mediados del siglo XVIII hasta la década de 1980.
3) Industrialització temprana no mecánica:
Para Shaw-Taylor, “esta industrialización temprana preparó el camino para la Revolución Industrial tecnológicamente intensiva (el cambio a maquinaria impulsada por vapor) que vino después”.
🔷 La era de ferro (1780-1870): Capitalisme Industrial i Industrialitzacio europea. Liberalisme econòmic i explotació social.
🔷 La era de la electricitat (1870-1914-1940): Capitalisme Imperialista. Globalització industrial.
🔷 La era de la Informació (1950-1960-2000)
6️⃣ PARADA 2: IMPERI
La segona parada s'anomena IMPERI, el repte és descobrir tot els que hi ha darrere d'aquesta paraula vinculada amb idees contraposes.
7️⃣ PARADA 3: NACIÓ
La tercera parada s'anomena NACIÓ, el repte és descobrir tot els que hi ha darrere d'aquesta paraula vinculada amb conceptes com Estat-nació, Nacionalismes.
Comentarios
Publicar un comentario